Brev:
Brød og mellemmåltider
13. februar 2013
Alder:
9 mdr.
Brød og mellemmåltider
Hej Helen...
Så er jeg her igen...
Vores datter er nu 9½ måned og jeg har lidt spørgsmål til mad generelt...
Prøver at følge dagplanen i din bog om mad... Men det går ikke altid helt efter planen...
Der er specielt to ting, der nemt glipper...
Inden formiddagshvil tilbyder jeg min datter pære, rosin og lignende - samt en bolle hun kan gnave i... MEN - de fleste dage spiser hun stort set ingenting... Bollen bider hun stykker af, men de ryger alle ud igen - og selvom hun er vild med fx pærer og rosiner, så spytter hun dem ofte bare ud igen... Skal jeg bare tage det som et tegn på, at hun ikke er sulten...!? For hvis jeg tilbyder hende brystet istedet, så spiser hun gladeligt... Og jeg vil helst ikke putte hende, hvis hun er sulten, men samtidig har hun jo haft tilbuddet...! Hvad tænker du...!?
Til frokost spiser hun diverse skemad - og får også mad at bide af selv og mad i små bidder - og alt går fint med det... Jeg vil dog gerne ha' hende til at spise noget rugbrød også - men det er hun slet ikke tilhænger af - det ryger ud igen ret konsekvent - eneste tidspunkt det lykkes at få lidt af det i hende er, hvis jeg tilbyder det godt "sovset" ind i noget glasmad (som jeg ellers kun anvender, når vi er ude og det ikke er et sted, hvor jeg nemt kan tilberede hjemmelavet mad...) Men hvad pokker gør jeg...!?
Brød er hun generelt bare ikke vild med - så det betyder også, at jeg synes, at jeg mangler et alternativ ved mellemmåltiderne - for hun kan jo ikke bare leve af frugt...!?
Skemad af alle slags er heldigvis stadig et hit - og hun er også vild med kødboller, majs, banan osv. i bidder...Men brød - nej tak...
Tit misser vi måltidet om eftermiddagen, da hun sover lang lur både formiddag og derfor først kommer senere til hvil og eftermiddagen... Og ofte sover hun til kl. 17 og så ender vi jo ved aftensmad istedet...
Bør jeg vække hende, så hun ikke sover så længe... Har bare hørt at nyere forskning viser, at man ikke bør vække børn, der sover...!?
Håber du kan hjælpe mig lidt på vej...
Tak på forhånd - Malene