Brød og mellemmåltider

13. februar 2013

Alder:
9 mdr.

Brød og mellemmåltider

Hej Helen...

Så er jeg her igen...

Vores datter er nu 9½ måned og jeg har lidt spørgsmål til mad generelt...

Prøver at følge dagplanen i din bog om mad... Men det går ikke altid helt efter planen...

Der er specielt to ting, der nemt glipper...

Inden formiddagshvil tilbyder jeg min datter pære, rosin og lignende - samt en bolle hun kan gnave i... MEN - de fleste dage spiser hun stort set ingenting... Bollen bider hun stykker af, men de ryger alle ud igen - og selvom hun er vild med fx pærer og rosiner, så spytter hun dem ofte bare ud igen... Skal jeg bare tage det som et tegn på, at hun ikke er sulten...!? For hvis jeg tilbyder hende brystet istedet, så spiser hun gladeligt... Og jeg vil helst ikke putte hende, hvis hun er sulten, men samtidig har hun jo haft tilbuddet...! Hvad tænker du...!?

Til frokost spiser hun diverse skemad - og får også mad at bide af selv og mad i små bidder - og alt går fint med det... Jeg vil dog gerne ha' hende til at spise noget rugbrød også - men det er hun slet ikke ...

Annonce

... tilhænger af - det ryger ud igen ret konsekvent - eneste tidspunkt det lykkes at få lidt af det i hende er, hvis jeg tilbyder det godt "sovset" ind i noget glasmad (som jeg ellers kun anvender, når vi er ude og det ikke er et sted, hvor jeg nemt kan tilberede hjemmelavet mad...) Men hvad pokker gør jeg...!?

Brød er hun generelt bare ikke vild med - så det betyder også, at jeg synes, at jeg mangler et alternativ ved mellemmåltiderne - for hun kan jo ikke bare leve af frugt...!?

Skemad af alle slags er heldigvis stadig et hit - og hun er også vild med kødboller, majs, banan osv. i bidder...Men brød - nej tak...

Tit misser vi måltidet om eftermiddagen, da hun sover lang lur både formiddag og derfor først kommer senere til hvil og eftermiddagen... Og ofte sover hun til kl. 17 og så ender vi jo ved aftensmad istedet...

Bør jeg vække hende, så hun ikke sover så længe... Har bare hørt at nyere forskning viser, at man ikke bør vække børn, der sover...!?

Håber du kan hjælpe mig lidt på vej...

Tak på forhånd - Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder